Pengenalan
Pengertian tingkah laku
Dalam
konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah
laku murid-murid yang boleh menjejaskan kelicinan atau keberkesanan pengajaran
dan pengajaran khasnya di dalam bilik darjah.
Mohd
Nazar Mohamad ( 1990 ) mentakrifkan tingkah laku bermasalah individu sebagai
tingkah laku yang menggangu perjalanan kehidupannya.
Menurut Robert H Woody di dalam bukunya berjudul ‘The
School and the Behaviour Problem Child‘ menyatakan semua tingkah laku di sekolah
dapat diperlihatkan dalam berbagai bentuk dan ragam. Kanak-kanak tidak dapat
menyesuaikan diri mereka dengan keadaan dan suasana pembelajaran. Keadaan
begini selalu menjejaskan pelajaran dan keupayaan mereka untuk belajar dan
berhubung dengan orang lain. Rujukan: http://www.google.com.my/url?
Modifikasi tingkah laku
Modifikasi tingkah laku
Modifikasi tingkah laku merujuk kepada
langkah-langkah yang sistematik berdasarkan prinsip-prinsip psikologi untuk
mengubah tingkah laku yang negatif kepada yang positif.
Modifikasi tingkah laku ini merupakan sesuatu
cara menguruskan disiplin bilik darjah. Ia sesuai digunakan untuk menangani
tingkah laku bermasalah sama ada negatif atau positif. Tujuan penggunaan
modifikasi tingkah laku adalah mengubah tingkah laku negatif atau salah laku
murid yang dikesan dalam bilik darjah kepada tingkah laku positif menyelesaikan
tingkah laku bermasalah yang berlaku demi membentuk iklim bilik darjah yang
berdisiplin dan kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran. (rujukan
Psikologi Pendidikan untuk Kursus diploma Perguruan Semester 3, Mok Soon Sang )
Modifikasi perilaku adalah suatu bentuk perubahan
kerana adanya upaya modifikasi. Modifikasi perilaku merupakan pokok bahasan
dalam lingkup psikologi yang memusatkan perhatiannya untuk menganalisis dan
memodifikasi perilaku manusia. (rujukan http://dyahsari05.blogspot.com/2009/01/modifikasi-perilaku.html)
Modifikasi
tingkah laku ialah analisis gunaan tingkah laku @ ‘applied behaviour analysis’
adalah pengunaan sistematik p-prinsip psikologi ke atas individu untuk fahaman
& mengubah tingkah laku.
Menurut
RR Bodzin (dipetik oleh Sharifah Alwiah Alsagoff (1987) modifikasi Tingkah Laku
adalah "usaha menggunakan p-prinsip psikologi dan juga p-prinsip psikologi
eksperimental yang lain untuk tingkah.laku bermasalah. Ia menumpukan fokus
terhadap tingkah laku yang dapat dilihat dan memerlukan pemerhatian yang
konkrit tentang masalah yang perlu diubah. Sesuatu rawatan itu telah dikatakan
berkesan apabila tingkah laku bermasalah itu telah diubah.”
Saayah Abu (2008)
mengatakan tujuan modifikasi tingkah laku adalah supaya guru memahami
persekitaran murid-murid dan bertimbang rasa apabila mengambil sebarang tindakan
yang melibatkan tingkah laku mereka. Satu cara mengendalikan disiplin bilik
darjah daripada tingkah laku yang paling kecil kepada yang paling sukar dikawal
adalah tidak memberi perhatian apabila murid ini selalu bergerak di dalam
kelas. Seterusnya menunjukkan tingkah laku dan berkelakuan menyendiri dan
kurang mahu berinteraksi dengan orang lain di sekelilingnya. Antara tingkah
laku yang boleh dikenal pasti ialah ingkar, tidak mahu berkongsi dan bersifat
egosentrik. Tingkah laku yang dikehendaki akan diulangi kerana mengharapkan
peneguhan positif berupa ganjaran menyusul selepas perbuatan. Contohnya apabila
murid rajin menyiapkan kerja rumah yang diberikan, guru akan memberikan pujian.
Keadaan tersebut akan mendorong murid untuk terus menyiapkan lagi kerja rumah
yang diberikan kerana mengharapkan pujian seterusnya daripada guru. Situasi ini
dikenali sebagai tingkah laku yang dikehendaki.
Modifikasi tingkah laku
ialah langkah-langkah yang teratur dan sistematik perlu diambil bagi
menghasilkan perubahan yang spesifik bagi tingkah laku yang tidak diingini.
Antaranya adalah dengan menentukan strategi, melaksanakan strategi yang
dipilih, memastikan matlamat tercapai, mengenal pasti matlamat yang
dikehendaki, mengaplikasikan teknik pembelajaran dan teknik psikologi yang
sudah dikaji bagi mengubah tingkah laku negatif kepada tingkah laku yang
dikehendaki.
Modifikasi
tingkah laku ini merupakan sesuatu cara menguruskan disiplin bilik darjah. Ia
sesuai digunakan untuk menangani tingkah laku bermasalah sama ada negatif atau
positif.
Modifikasi tingkah laku
ialah langkah-langkah yang sistematik berdasarkan prinsip-prinsip psikologi
untuk mengubah tingkah laku yang negatif kepada positif. Langkah yang
bersisitematik ialah:
• Mengenal pasti tingkah
laku negatif yang perlu diubah
• Menetapkan matlamat
• Menentukan strrategi
bertindak
• Merancang prosedur atau
plan tindakan
• Melaksanakan strategi
mengikut plan bertindak
• Menilai keberkesanan
dan mengubah plan jika perlu
• Memastikan pencapaian
matlamat yang telah ditetapkan.
Tujuan penggunaan
modifikasi tingkah laku adalah untuk mengubah tingkah laku negatif atau salah
laku pelajar yang dikesan dalam bilik darjah, kepada tingkah laku positif,
menyelesaikan tingkah laku bermasalah yang berlaku, demi membentuk iklim bilik
darjah yang berdisiplin dan kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
TEKNIK
MODIFIKASI TINGLAH LAKU:
Modifikasi
tingkah laku adalah suatu pendekatan yang bersistematik untuk mengubah tingkah
laku melalui aplikasi prinsip-prinsip pelaziman. Berikut adalah teknik
modifikasi yang dapat digunakan bagi menangani masalah tingkah laku murid. Antara
teknik modifikasi adalah seperti berikut:
1. Peneguhan
Positif dan peneguhan Negatif
Menurut Skinner ( 1930
), tingkah laku boleh diajarkan dan dipelajari melalui satu stimuli yang sesuai
yang diberi sebaik saja wujudnya tingkah laku operan itu. Peneguhan boleh
berupa positif dan negatif.
Peneguhan Positif
Peneguhan positif berfungsi sebagai ganjaran yang
mendorong individu mengulangi tingkah laku berulang-ulang. Peneguhan positif
ialah stimulus atau peristiwa yang menyebabkan kemajuan dalam pembelajaran
ataupun perubahan kelakuan positif. Peneguhan ini lazimnya menggembirakan dan
dipanggil sebagai ganjaran.
Menurut Skinner lagi, tingkah laku juga sebenarnya
merujuk kepada langkah-langkah yang digunakan guru untuk melakukan peneguhan
yang berkala. Cara peneguhan yang diberi akan memberi kesan terhadap tingkah
laku yang seterusnya. Contohnya seorang guru ingin membantu salah seorang
muridnya yang pemalu. Guru tersebut perlu menggunakan peneguhan yang tetap dan berkala.
Cara peneguhan yang telah diberi oleh guru akan mempengaruhi tingkah lakunya
selepas itu. Setiap kali murid yang pemalu tersebut mengangkat tangan atau
menjawab dengan betul guru mestiah memberikan pujian dan sokongan kepada
beliau. Hal ini kerana peneguhan ini akan membuatkan murid tersebut menjadi
lebih berani dan berkeyakinan untuk menjawab soalan pada masa akan datang. Ia
juga sekaligus dapat mengurangkan rasa malu dalam dirinya.
Selain itu, guru yang ingin menggunakan model ini
perlu menganalisa tingkah laku setiap murid di dalam bilik darjah tersebut.
Guru perlu menyenaraikan tingkah laku yang diingini pada masa sekarang dan masa
akan datang. Dalam konteks ini, guru mesti mengkaji sesuatu tingkah laku itu
dahulu sebelum melakukan peneguhan ke atas seseorang murid tersebut. Guru juga
perlu membuat pelan modifikasi tingkah laku dengan menyenaraikan beberapa
tingkah laku yang yang perlu diberi perkataan yang khusus. Peraturan dan
peneguhan tersebut juga perlu dikenalpasti agar guru lebih mudah untuk
melaksanakannya di dalam bilik darjah. Penggunaan peneguhan positif sangat
dititikberatkan dan perlu dilakukan sekerap mungkin apabila murid melakukan
tingkah laku yang diingini
Peneguhan Negatif
Peneguhan negatif
berfungsi mengelakkan dari tingkah laku yang tidak diingini berulang lagi supaya tingkah laku positif dapat dikuatkan
lagi.
Peneguhan negatif adalah stimulus atau peristiwa
yang juga menyebabkan kemajuan dalam suatu tingkah laku tetapi untuk mengelak
daripada berlaku sesuatu yang tidak dikehendaki. Contonya, seorang pemandu
mematuhi arahan had laju jalanraya kerana tidak mahu disaman. Saman di sini
merupakan peneguhan negatif. Antara jenis
peneguhan, terdapat peneguhan utama dan peneguhan sekunder. Peneguhan utama
terdiri daripada benda ataupun peristiwa yang memberi kesan langsung kepada
kelakuan seseorang dan tidak bergantung pada pembelajaran bagi kuasa peneguhan.
Contohnya, gula-gula dan mainan.
Sekiranya kanak-kanak diberikan gula-gula apabila dia berkelakuan baik akan
terus berkelakuan baik kerana mereka tahu mereka akan mendapat ganjaran itu.
Peneguhan utama ini diberikan kepada pelajar kerana mereka belum tahu cara
bertindak apabila mendapat peneguhan sekunder. Peneguhan sekunder ialah
stimulus atau peristiwa yang memperkukuhkan sesuatu respons melalui
pembelajaran. Peneguhan ini selalunya bersifat linguistik ataupun sosial. Contohnya pujian daripada guru, perhatian
guru, markah, senyuman daripada guru ataupun apa-apa isyarat pengiktirafan
daripada guru.
Selain
itu, peneguhan negatif pula adalah tingkah laku diulangi kerana individu hendak
mengekalkan ataupun melepaskan diri daripada tindakan susulan yang tidak
menyeronokkan ataupun menyakitkan. Contohnya Ridhwan mengemaskan semula
mainannya kerana tidak mahu dimarahi oleh ibunya. Tingkah laku yang dikehendaki
adalah mengemaskan mainannya.
2 .Denda dan Peneguhan
Tujuan
mengenakan denda adalah semata-mata untuk menghentikan sesuatu tingkah laku
yang tidak diingini. Manakala, tujuan peneguhan positif atau peneguhan negatif
adalah menambahkan kebarangkalian berulangnya sesuatu tingkah laku, sama ada
diingini atau tidak diingini dan bukan digunakan untuk menyekat atau
menghentikannya, seperti yang dilakukan dengan mengenakan denda terhadapnya.
Skinner
berpendapat bahawa denda hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat
sahaja. Selepas itu, tingkah laku yang tidak diingini biasanya diulangi lagi.
Murid yang didenda, kerana tidak boleh menguasai setengah-tengah kemahiran
matematik, mungkin akan timbulnya sikap kebencian terhadap pembelajaran
matematik.
Denda
dilakukan untuk mengelakkan tingkah laku yang tidak diingini berulang. Dengan
erti kata lain ialah menghentikan perbuatan atau tingkah laku yang tidak baik
daripada dilakukan lagi. Ia biasanya hanya memberi kesan yang singkat sahaja.
Apabila individu terlupa, ia akan mengulangi semula perbuatan atau tingkah laku
tersebut.
Peneguhan
pula sekadar memberi dorongan agar tingkah laku yang diingini atau sebaliknya
berfungsi dengan sebaiknya.
3. Reverse Psychology
Teknik
modifikasi tingkah laku ini ialah menggunakan psikologi untuk modifikasikan
tingkah laku negative kepada yang positif. Teknik ini memerlukan kemahiran guru
memahami psikologi murid yang berkenaan, serta mengenalpasti sikap, pandangan
dan pemikiran dalamanya. Tujuan menggunakan reverse psychology ini ialah
menginsafkan murid itu agar melepaskan sikap negative dan memupuk sikap positif
demi membentuk tingkah laku yang diingini.
Ia
adalah kaedah menggunakan psikologi untuk memodifikasikan tingkah laku negatif
kepada positif. Ia bertujuan agar
murid-murid dapat melupakan tingkah laku negatif dan beralih kepada tingkah
laku positif.