Pengurusan kendiri
Pengurusan kendiri terdapat banyak
takrifan yang diberikan oleh pakar-pakar motivasi dan tokoh ilmu serta orang
ramai. (Creer, 1976) mendefinisikan pengurusan diri adalah untuk mengambil
bahagian apabila seseorang itu melibatkan diri dalam perubahan ke arah
kebaikan. Mengikut (Aldeson, Starr, Gow & Moreland, 1999) apabila seseorang
melibatkan diri dalam sebahagian jenis yang berkaitan pendidikan seperti
kumpulan pembelajaran antara disiplin ke arah kecerdasan, pendekata individu dalam
kes teori pengurusan. Pengurusan kendiri boleh ditakrifkan sebagai penglibatan
dalam pembelajaran atau ke arah hasil yang spesifik; persediaan seseorang
menguruskan keadaan yang sentiasa berubah dan juga mempunyai kemahiran untuk
menguruskan kesan fizikal dan emosi.
Pengurusan kendiri merupakan satu teknik modifikasi
pengurusan diri dan ia boleh dilihat dari beberapa aspek seperti kawalan
kendiri, amanah, ketekunan, keubahsuaian dan inovasi. Aspek-aspek ini merupakan
teknik-teknik pengurusan kendiri dan kawalan kendiri yang mempunyai pendekatan
yang sama dengan tingkah laku atau peniruan modeling.
Kawalan Kendiri
Kawalan diri banyak menjelaskan dalam aspek pengurusan
diri yang termasuk keadaan persekitaran, kerja berkumpulan, pengurusan
kesihatan dan lain-lain. Kawalan diri ini perlu diterap dan diajar kepada
kana-kanak sejak mereka kecil lagi supaya mereka dapat menguruskan dalam
beberapa aspek utama. Oleh itu, ibu bapa dan guru adalah sebagai model tingkah laku yang baik kepada mereka.
Kawalan kendiri merupakan kemampuan
seseorang untuk menguruskan emosi, perilaku dan keinginan serta cekap
menguruskan masa depannya. Tidak semua orang pandai menguruskan emosi mereka
terutamanya dalam pelbagai situasi. Dalam psikologi biasanya menyerahkan
kawalan diri melalui fungsi eksekutif dalam membuat keputusan dijangka
menggunakan habis sumber daya dalam keegoan.
Terdapat banyak hal yang menjejaskan
kemampuan seseorang untuk menggunakan kawalan sendiri. Kawalan kendiri amat
penting dalam kerja kumpulan. Mereka yang mengamalkan kawalan kendiri yang
bagus akan memberi kesan yang baik kepada kekuatan sesuatu kumpulan dalam
melaksanakan sesuatu perkara.
Kawalan kendiri juga berlaku
berkaitan dengan tekanan yang kita hadapi termasuk tekanan bagus, buruk dan
tiada tekanan. Jika kita berada dalam persekitaran yang kompetitif tetapi tidak
merugikan kita maka keadaan tersebut adalah tekanan yang bagus. Kita akan dapat
motivasi dan kawalan diri yang baik. Manakala, tekanan buruk ialah kita di
persekitaran yang tiada tekanan dan tiada persaingan maka kita akan menjadi
tertekan dan tidak memotivasi serta hilang kawalan kita sendiri.
Kawalan kendiri juga membawa maksud sesuatu individu itu
dapat menguruskan emosi yang destruktif. Emosi yang destruktif ialah emosi yang
negatif dimana ia akan membawa kepada pengaruh kepada individu tersebut dan
individu di sekelilingnya. Seseorang tersebut yang mempunyai kawalan kendiri
yang baik dapat mengurus perasaan dan emosi negatif dengan baik. Contohnya,
apabila seseorang berasa tertekan dan emosinya akan berasa sangat tegang dan
mudah beremosi. Jikalau dia mempunyai kawalan kendiri yang baik, maka dia tidak
akan membawa emosi negatif kepada orang disekelillingnya.
Oleh itu, kawalan kendiri amat penting dalam
mengaplikasikan teknik ini, guru mesti memodelkan sesuatu jenis tingkah laku
positif dan menerangkan secara eksplisit langkah-langkah yang harus ditunjukkan
oleh murid-murid dalam mengikuti tingkah laku tersebut. Selepas itu, semua
arahan yang diberikan oleh guru mesti
disebutkan semula oleh murid-murid supaya mereka betul-betul memahami arahan
guru.Fokus disini ialah supaya murid boleh mengikut dan
memodelkan sesuatu tingkah laku dengan baik tanpa bantuan guru.Kajian dalam
pengaplikasian teknik modifikasi pengurusan kendiri, peneguhan kendiri dan
kawalan kendiri menunjukkan terdapat peningkatan dalam pencapaian akademik,
peningkatan kemahiran sosial, konsentrasi dan penaakulan yang lebih tinggi di
kalangan murid.
Aspek yang seterusnya ialah amanah. Amanah bermaksud
sesuatu individu mengekalkan piawaian kujujuran dan integrity. Ini diberi
contoh dengan seseorang tersebut mempunyai kompetensi yang biasanya bertindak
secara beretika mengikut peraturan. Peraturan-peraturan yang ditetapkan di
sekolah amat penting untuk memastikan murid-murid mempunyai disiplin dan
mematuhi kepada pihak atasan. Sebagai seorang murid, pihak atasan mereka ialah
cikgu, guru besar dan staf yang bantu dalam sekolah. Murid-murid haruslah
mempunyai kawalan kendiri yang mematuhi peraturan sekolah agar memastikan
sekolah mempunyai keadaan yang berdisiplin. Selain itu, kompetensi ini juga
membina keyakinan melalui keboleh percayaan dan mengakui kesalahan sendiri dan
menentang tindakan tidak beretika orang lain.
Guru-guru haruslah memupuk sikap
pengurusan kendiri yang kuat sejak mereka kecil lagi. Aspek seperti mengakui
kesalahan sendiri ialah satu sikap yang sangat baik. Murid-murid sepatutnya
dipupuk dari kecil lagi dengan sikap ini. Sikap ini dapat menguji kejujuran
mereka supaya guru tidak menyalahi murid yang tidak melakukan kesalahan
tersebut. Selain itu, guru juga haruslah memupuk sikap mereka yang menentang
tindakan beretika orang lain. Jikalau seseorang tersebut telah melakukan
kesalahan seperti mengugut kawan-kawan mereka. kawan-kawan yang mengetahui ini
haruslah memberitahu guru. Jikalau guru membiarkan murid terus melakukan
kesalahan tersebut maka murid tersebut akan menjadi semakin berani dan tidak
takut akan peraturan sekolah. Ini amat penting bagi guru untuk menghentikan sikap negatif murid tersebut.
Individu yang biasanya beramanah
akan bertindak secara etika dan mematuhu peraturan, dalam pengurusan diri ini,
ini merupakan satu element yang amat penting untuk menjana kesejahteraan hidup.
Ini dapat membantu kita sekiranya kita berseorangan atau berkumpulan. Oleh itu,
sikap ini dapat menjadikan suasana hidup kita aman, tenteram dan sempurna
dengan bertindak mengikut kesedaran mindanya. Kesedaran kita berdasarkan cara
kita mengawalnya, mengurus dan cara kita bertindak berdasarkan impuls yang
diterima.
Ciri yang dimiliki oleh golongan ini
adalah seperti boleh dipercayai, sanggup bekerja keras untuk sesuatu menepati
masa, kemas dari segi kerjanya dan keperibadinya, berdisiplin suka pada
kehidupan yang teratur. Walaupun begitu, ia juga mempunyai masalah bekerja
keras dan nilai ini kadang-kala membosankan disebabkan oleh sifat atau sikap
mereka yang tidak ingin mengambil risiko. Golongan yang tidak mempunyai
kesedaran akan dikritik disebabkan tidak mempunyai cita-cita, kurang dipercayai
dan tidak beramanah. Cirinya ini merujuk kepada seseorang mempunyai kesedaran
yang merangkumi kehiduapn sehariannya, persekitaran dan masyarakat
sekelilingnya.
Murid juga harus berfikiran waras
dan tidak terlalu berfokus dalam tekanan. Tekanan merupakan satu masalah yang
sangat serius bagi manusia tidak kira apa jawatannya, karakternya dan umurnya.
Terutamanya pada masyarakat kini, mutu kehidupan kita semakin tinggi.
Permintaan ibu bapa terhadap anak-anak mereka menjadi sangat tinggi. Mereka
mengharapkan anak-anak mereka menjadi seseorang yang berjaya dan berguna.
Tekanan anak-anak menjadi sangat besar. Oleh itu, terdapat banyak kes yang
menyatakan bahawa ramai remaja membunuh diri apabila menghadapi masalah dalam
percintaan dan pelajaran. Mereka takut akan mengecewakan ibu bapa mereka. Oleh
itu, apabila mereka tidak dapat menghadapi tekanan tersebut maka mereka akan
memilih cara yang mengelakkan tekanan iaitu menamatkan hidup mereka.
Prinsip yang seterusnya ialah
ketekunan. Ketekunan bermaksud seseorang tersebut bertanggungjawab atas
prestasi diri. Individu yang mempunyai kompetensi ini biasanya mempunyai
komitmen dan menunaikan janji. Ketekunan seseorang bergantung kepada sikap yang
tidak berputus asa. Ini adalah satu sikap yang sangat baik dimana dia tidak
akan putus asa jika dia tidak dapat mencapai keputusan yang dia hendak.
Ketekunan memastikan seseorang
tersebut pegang kepada janjinya. Selain itu, dia juga bersifat akauntable untuk
memenuhi objektif. Seseorang manusia haruslah mempunyai objektif dalam
kehidupan dia. Jikalau seseorang tersebut tidak mempunyai objektif yang jelas
maka dia tiada matlamat sendiri dan kehilangan kendiri. Ketekunan juga
memastikan seseorang tersebut teratur dan sistematik dalam melaksanakan tugas.
Cara yang sistematik dan teratur memastikan seseorang tersebut mempunyai hasil
tugasan yang baik dan kemas. Apabila
kita tekun dalam mengendalikan kerja berkumpulan, pastinya kita akan mendapat
apa yang kita hendaki. Jika sebagai seorang pemimpin, kita perlu
bersungguh-sungguh dalam membuat sesuatu keputusan dalam membentuk keadaan yang sistematik dan
juga sempurna atas kepimpinan dan juga keputusan yang dilakukan. Keputusan yang
dibuat secara tergesa-gesa adakala tidak membawa faedah, malah lebih teruk.
kita harus memahirkan diri kita dahulu supaya dapat membuat keputusan dengan
betul.
Aspek yang seterusnya ialah
kebolehsesuaian. Aspek ini membawa maksud seseorang tersebut luwes dalam
menangani perubahan. Ini termasuk seseorang tersebut mampu menangani tuntutan
pelbagai, perubahan keutamaan dan pertukaran yang kerap. Dalam masyarakat kita,
terdapat banyak unsur-unsur atau keadaan yang sentiasa berubah. Murid-murid
haruslah mempunyai keupayaan untuk mengadapsi dan berubah mengikut keadaan.
Orang yang bijak menyesuaikan diri dalam kelompok yang baru didekati adalah
orang yang dipandang tinggi atas keramahan dan pergaulan yang mesra dengan
individu lain. Menurut Razali Ismail, bekas pengarah bahagian pendidikan guru
mengatakan bahawa konteks penyesuaian diri bermaksud individu ang fleksibel
boleh uban sewaktu menghadapi sebarang masalah. Keupayaan ini amat diperlukan
oelh guru sebab pelbagai masalah yang akan timbul dari pelbagai aspek.
Menurut Vipin Mittal Jind Haryana
juga dam penyesuaian diri bermaksud seseorang berpotensi untuk berubah secara
sikit-sikit supaya mempengaruhi individu lain dengan cepat. Menurut beliau juga
pemikiran penyesuaian diri juga hendaklah mengubah cara persikapan mereka
sekiranya mereka mempunyai suasana yang kelihatan cukup berbeza dengan norma
dan perjalanan hidup mereka.
Zaman kini berubah kepada zaman
siber yang menggunakan komputer serta alat-alat elektronik. Ini merupakan
pengubahan yang sangat besar dimana sekarang orang telah menggunakan alat-alat
elektronik seperti tab dan komputer. Penggunaan alat-alat siber ini telah menjadi
satu perkara yang sangat normal. Murid-murid sekarang telah pandai menggunakan komputer.
Oleh itu, guru-guru haruslah mengikut “trend” sekarang dengan menggunakan alat media
eletronik untuk mengajar. Murid-murid juga sepatutnya berubah mengikut keadaan
seperti belajar menggunakan alat-alat eletronik untuk belajar kerana sekarang
murid-murid boleh mendapatkan ilmu pengetahuan daripada internet.
Selain itu, luwes dalam presepsi
terhadap peristiwa-peristiwa yang berlaku juga merupakan unsur dalam kebolehsuaian.
Orang mendapat pengalaman melalui peristiwa-peristiwa yang telah berlaku. Kita
boleh mendapat pengajaran daripada pengalaman yang dialami oleh orang lain dan
juga sendiri.
Oleh itu, barulah seseorang tersebut
boleh mengadapsi kepada perubahan berdasarkan pengalaman-pengalaman yang telah
dialami. Ini dapat mengelakkan seseorang tersebut mengulangi kesalahan yang
pernah berlaku. Guru-guru harus mengajar murid-murid supaya mereka dapat
mendapat atau mendengar lebih banyak pengalaman daripada orang lain. Hai ini
dapat mengurangkan kesalahan mereka apabila melakukan kerja. Guru-guru juga
boleh menggunakan cara ini untuk mengurangkan kesalahan semasa mengajar.
Aspek seterusnya ialah inovasi.
Inovasi bermaksud seseorang tersebut itu rasa selesa dan terbuka kepada
idea-idea serta maklumat baru. Unsur yang dalam aspek inovasi ialah mencari
idea baru daripada pelbagai sumber. Inovasi amat penting untuk seseorang supaya
mereka mempunyai maklumat dan idea yang baru untuk melakukan sesuatu. Dengan
perkembangan zaman yang moden ini, murid-murid boleh mendapatkan maklumat
daripada pelbagai sumber. Pemikiran ini penting jika ingin menyelesaikan
masalah yang melanda. Ini kerana masalah yang hadir harus difikir secara
optimum dan diselesaikan dengan bijaksana.
Selain itu, memikirkan penyelesaian
kreatif terhadap masalah-masalah merupakan unsur inovasi juga. Guru-guru
haruslah memupuk murid-murid memikirkan penyelesaian dengan pelbagai sudut. Sesuatu masalah
berlaku boleh disebabkan satu sebab tetapi ia mempunyai pelbagai penyelesaian. Guru
boleh menggunakan satu contoh masalah untuk menguji murid-murid. Hal ini kerana
setiap murid mempunyai pemikiran yang berlainan. Ini dapat memberi idea yang
kreatif untuk menyelesaikan masalah tersebut. Maka murid-murid lain boleh
menggunakan penyelesaian yang kawan-kawan mereka memberikan maka mereka boleh
menggunakannya sebagai satu rujukan dan boleh memberi satu mesej untuk mereka
bahawa untuk menyelesaikan satu masalah mempunyai pelbagai sudut dan boleh
memikir secara kreatif. Guru juga boleh memberi bimbingan kepada mereka untuk
memikirkan suatu masalah.
Individu yang pemikiran kreatif
selalunya dilengkapi dengan sikap bertanggungjawab atas pemikiran yang telah
dikemukakan, maka dia akan berasa bertanggungjawab ke atas pelaksanaan jalan
penyelesaian. Seseorang yang berinovasi juga bijak mengambil peluang yang
berada di depan matanya. Berdasarkan sumber yang jelas, pemikiran dan
pengajaran dari sesuatu yang telah berlaku, maka individu akan menghasilkan
suatu kaedah baru yang berkesan dalam menangani sesuatu masalah yang sedang
berlaku.
Selain itu, guru juga boleh
membimbing mereka untuk menjana idea baru. Ini dapat memupuk mereka memikir
suatu masalah dengan idea-idea yang baru. Hal ini sama dengan “brain storming”
dimana guru boleh bagi satu masalah untuk murid-murid dan merangsang mereka
untuk menjana idea-idea baru. Guru boleh menguji kreativiti mereka dan memupuk
mereka memikir sesuatu perkara dengan pemikiran yang kreativiti. Oleh itu, ini
baru boleh melatih pemikiran mereka yang
kreatif dan boleh bertindak dengan cepat dan cekap. Disamping itu, seseorang
haruslah mempunyai perspektif yang terkini. Oleh itu, guru atau murid haruslah
sentiasa memerhati apa yang sedang berlaku di sekeliling mereka.
Modifikasi tingkah laku melalui ubah
suaian dalaman kendiri
Ubah suaian dalaman ini boleh diuruskan melalui dua
cara , iaitu pengurusan diri dan
pengubahsuaian kognitif. Dalam
modifikasi tingkah laku melalui pengurusan diri, mengikut
Rogers, penilaian pelajar sendiri adalah lebih berkesan daripada penilaian
orang lain. Keberkesanan pembelajaran bergantung kepada pembelajaran diri
sendiri, dan yang penting sekali, pelajar harus menguasai kemahiran belajar (
learn to learn ).
Maka, tanggungjawab dan pengurusan diri untuk kemajuan
diri bergantung kepada usaha diri sendiri. Sehubungan ini, mengubah tingkah
laku negatif kepada positif bergantung
kepada usaha dan peneguhan diri, dan bukan daripada usaha dan peneguhan diri,
dan bukan daripada usaha orang lain.
Modifikasi tingkah laku pengurusan diri meliputi beberapa langkah iaitu, pertama, pelajar
hendaklah menetapkan matlamat yang hendak dicapai pada dirinya. Langkah kedua
ialah, pelajar hendaklah berusaha mengubahkan tingkah laku sendiri. Langkah
seterusnya ialah pelajar sendiri menilai kemajuan kendiri atau pencapaian
dengan menggunakan senarai semak atau carta. Langkah akhir adalah berdasarkan
maklum balas daripada hasil penilaian, mengambil tindakan susulan untuk
membaiki tingkah laku yang telah diubahsuai. Langkah-langkah modifikasi tingkah
laku yang telah diubahsuai adalah serupa dengan proses peneguhan diri yang
diutarakan oleh Bandura. Mengikut Bandura, peneguhan diri memerlukan konsep
kendiri positif serta kemahiran manipulasi diri (self-regulation) untuk
mencapai piawai tingkah laku yang ditetapkannya.
Modifikasi
tingkah laku kognitif (arahan kendiri): Meichenbaum(1977)
Modifikasi tingkah laku melalui pengubahsuaian
kognitif, mengikut Meichenbaum, ia merujuk kepada sesuatu kaedah yang
menggunakan konsep arahan kendiri untuk mengubahkan tingkah laku melalui
pemikiran dan percakapan kendiri.
Dalam
modifikasi tingkah laku kognitif mempunyai beberapa langkah iaitu pertama,
permodelan kognitif, dimana seorang guru melakukan sesuatu tugasan sambil
memberikan arahan secara lisan kepada murid-murid. Seterusnya ialah bimbingan
luaran dimana murid-murid melakukan tugasan yang sama di bawah bimbingan guru.
Langkah ketiga ialah bimbingan kendiri dimana murid-murid melakukan tugasan
yang sama melalui arahan kendiri secara lisan. Akhir sekali ialah arahan diri
terselindung iaitu murid-murid melakukan tugasan secara membimbing kendiri
melalui percakapan kendiri.
Modifikasi
tingkah laku melalui ubah suaian luaran ( Modelling)
Selain
daripada ubah suaian dalaman, modifikasi tingkah laku bermasalah boleh
dilaksanakan melalui ubah suaian luaran, misalnya melalui proses permodelan.
Modifikasi tingkah laku melalui permodelan ini adalah merujuk kepada peniruan
melalui pemerhatian tingkah laku seorang model yang disanjungi dan secara tidak
langsung mengubah tingkah lakunya. Bandura mengemukakan teori pemerhatian untuk menjelaskan pelbagai
tingkah laku social yang dipelajari oleh murid-murid. Teori ini juga dikenali
sebagai teori peniruan atau teori permodelan.
Dalam teori permodelan Bandura, ia
mempunyai beberapa ciri iaitu unsur-unsur pembelajaran utama ialah melalui
pemerhatian dan peniruan. Tingkah laku model ini boleh dipelajari melalui
bahasa, teladan dan misalan. Murid-murid pula boleh meniru sesuatu kemahiran
daripada kecekapan demonstrasi guru sebagai modelnya, dan dapat menguasai
kemahiran itu jika dia memperoleh kepuasaan dan peneguhan yang berpatutan.
Proses pembelajaran ini meliputi pemerhatian, pemikiran, peringatan, peniruan
dengan tingkah laku atau gerak balas yang sesuai.
Implikasi Teori Permodelan
Bandura
Di dalam bilik darjah, keberkesanan
pengajaran-pembelajaran dapat dicapai melalui beberapa cara misalnya, semasa
guru menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, penyampaian guru
hendaklah cekap dan menarik agar menjadi satu role model yang gemar dicontohi
oleh murid-murid. Di samping itu, demonstrasi guru semasa menjalankan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran hendaklah jelas serta menarik agar membolehkan
murid-murid menirunya dengan mudah dan tepat.
Tidak dapat dinafikan bahawa hasil kerja guru juga
amat penting menjadikan sebagai contoh kepada murid-murid melihatnya.
Contoh-contoh hasil kerja guru adalah seperti kraf tangan, seni lukis, karangan
dan sebagainya yang ditunjukkan hendaklah mempunyai mutu yang tinggi .
Selain itu, guru juga boleh menggunakan rakan sebaya
yang cemerlang menjadi sebagai role model untuk membuat demonstrasi dalam kelas
atau di luar bilik darjah supaya murid-murid dapat mengikut tingkah laku yang
baik daripada role model tersebut.
Dalam teori ini, guru juga boleh mengajar nilai murni
daripada watak-watak bersejarah dengan menggunakan teknik main peranan dan
simulasi. Dari sini, murid-murid dapat meniru nilai murni yang ada pada
watak-watak tersebut. Selain itu, guru juga boleh meminta ibu bapa bekerjasama
untuk mengelakkan murid-murid sentiasa menonton tayangan gambar berunsur
keganasan. Hal ini untuk mengelakkan murid-murid menjadi keganasan kepada
masyarakat.
Modifikasi
tingkah laku melalui proses pembiasaan (fizikal, mental, emosi dan sosial )
Modifikasi
tingkah laku melalui proses pembiasaan ini adalah berdasarkan Teori Perlaziman
Operan Skinner ( 1953 ) yang mengemukakan beberapa rumusan tentang pembelajaran
manusia iaitu pembelajaran berlaku melalui pelaziman.
Melalui teori ini, peneguhan
positif ialah rangsangan penting untuk menambahkan kebarangkalian gerak balas
murid-murid. Manakala, peneguhan negatif pula ialah diberi untuk membawa kesan
yang tidak menyeronokkan akan mengulangi tingkah laku operan yang diingini.
Dalam
proses pembelajaran, konsep diskriminasi adalah penting untuk mencapai
kejayaan. Untuk menjayakan proses pembiasaan ini, iaitu mengubahkan tingkah
laku yang tidak diingini, peneguhan
positif hendaklah diberi dari semasa ke semasa.
Berdasarkan
rumusanTeori Perlaziman Operan yang diutarakan oleh Skinner, maka ia mempunyai
beberapa langkah untuk melaksanakan modifikasi tingkah laku melalui proses
pembiasaan. Langkah pertama adalah mengenal pasti tingkah laku bermasalah yang
ditonjolkan oleh pelajar dalam bilik darjah. Seterusnya, guru menetapkan
matlamat tahap pencapaian tingkah laku yang dikehendaki.
Langkah ketiga ialah guru
memilih dan melaksanakan strategi dan teknik yang sesuai untuk memodifikasikan
tingkah laku yang dikenal pasti. Sehubungan ini, Teori Pembelajaran Operan
Skinner menjadi pertimbangan asas untuk proses pembiasaan itu.Langkah akhir
ialah guru hanya boleh memberikan peneguhan positif kepada murid selepas
perubahan tingkah laku negatif kepada positif, mengikut matlamat tahap
pencapaian yang ditentukan. Sekiranya pelajar masih menonjolkan tingkah laku
yang tidak diingini, guru hendaklah memastikan tidak memberikan sebarang
peneguhan langsung, dan melalui proses penghapusan ini, lama-kelamaan, tingkah
laku negatif ini akan lenyap sama sekali.
Disediakan oleh : Yiu Tai Ga
DPLI-Prasekolah
Disediakan oleh : Yiu Tai Ga
DPLI-Prasekolah
Water Hack Burns 2lb of Fat OVERNIGHT
ReplyDeleteMore than 160,000 women and men are using a easy and SECRET "water hack" to lose 1-2lbs each and every night while they sleep.
It's easy and it works on anybody.
This is how to do it yourself:
1) Hold a drinking glass and fill it half glass
2) And now learn this weight loss hack
so you'll become 1-2lbs thinner in the morning!