LEE SIN LOK DPLI-PRASEKOLAH
Shaping
Shaping
Shaping
adalah salah satu kaedah modifikasi tingkah laku yang sangat berguna. Shaping merupakan
proses pembentukan tingkah laku yang diingini atau positif melalui beberapa
peneguhan diberi secara beransur-ansur, dan memberhentikan tingkah laku yang
tidak diingini atau yang negatif. Misalnya, guru akan memberi ganjaran secara
bertahap setiap kali murid hampir mencapai matlamat tingkah laku yang
ditetapkan oleh guru. Ganjaran menjadi semakin lumayan jika murid bergerak
hampir ke arah matlamat akhir.
Berdasarkan
kajian yang telah dijalankan oleh seorang ahli psikologi iaitu B.F. Skinner
(1904-), pelopor di dalam bidang kajian pelaziman operan. Beliau merupakan
orang yang terawal mempelopori konsep “shaping” dengan menjalankan satu
eksperimen ke atas sebuah tikus. Dalam eksperimen B.F. Skinner, beliau melatih
seekor tikus menekan tuas. Apabila tikus itu bergerak ke arah tuas dan menekan
tuas, tikus akan diberi ganjaran seperti bijiran. Sebaliknya jika tikus itu
melakukan pergerakan lain, maka tiada ganjaran yang akan diberikan. Akhirnya,
akibat daripada shaping, tikus itu dapat membuat pergerakan yang tepat ke arah
tuas untuk menekan tuas.
Oleh
itu, dalam konsep shaping ini, guru harus memastikan murid itu betul-betul
bermakna bagi murid itu berkenaan. Contoh senario 1 di bawah akan menggambarkan
teknik shaping ini digunakan.
Senario
1
|
Seperti
biasa di dalam kelas, Ji Yoon tidak pernah menyempurnakan kesemua 10 soalan
tatabahasa yang diberikan. Guru memerhatikan bahawa, Ji Yoon menghabiskan 3
soalan pertama terus berhenti. Oleh itu, Cikgu Kim cuba merekabentuk
intervensi shaping bagi membantu Ji Yoon mentiapkan atihan kelas. Dia akan
diberikan pengukuhan selepas berjaya menghabiskan 4 soalan, 5 soalan dan
sebagainya. Akan tetapi, apabila Ji Yoon hanya mampu menyiapkan kurang
daripada 3 soalan, Cikgu Kim tidak akan memberikan sebarang pengukuhan.
Setelah 3 minggu, didapati bahawa Ji Yoon berjaya menyempurnakan kesemua 10
soalan tatabahasa. Cikgu Kim pun berhentikan pemberian pengukuhan tersebut.
|
Kontrak
(Lisan dan Bertulis)
Kontrak ini boleh dibuat secara lisan dan bertulis.
Ia merupakan satu pertujuan di antara guru dan murid setelah perbincangan
dibuat berkaitan tingkah laku. ini
adalah satu perjanjian dibuat secara lisan atau menandatangani kontrak
merupakan salah satu cara yang berkesan untuk memodifikasikan tingkah laku
negatif kepada positif. Jadual 1 di bawah menunjukkan beberapa contoh
pernyataan X, kemudian Y yang berlandaskan prinsip Premack “jika anda lakukan x,
anda boleh lakukan atau peroleh y”
Jadual 1: Pernyataan X,
kemudian Y
X
|
Kemudian
|
Y
|
Duduk diam di tempat duduk.
|
Dapatkan masa rehat selama minit.
|
|
Daftarkan secara sukarela menjadi ahli pasukan
bola tampar di sekolah.
|
Dapatkan pengiktirafan guru besar
|
|
Menepati masa ke sekolah.
|
Murid yang pertama keluar semasa rehat.
|
|
Tidak membuat bising di dalam kelas.
|
Dapatkan sticker tambahan.
|
Namun demikian, kontrak jenis pernyataan X, kemudian Y ini juga boleh
dibuat secara lisan oleh guru apabila murid dapat melafazkan apa sahaja
pernyataan yang terkandung seperti yang dinyatakan dalam Jadual 1.
Selain itu, guru boleh menggunakan kontrak secara
bertulis untuk memodifikasikan tingah laku murid berkenaan. Dalam kontrak
bertulis ini mesti ditandatangi oleh murid dengan guru dan mengandungi segala
butiran seperti ganjaran atau hukuman, tempoh dan cara-cara penilaian. Selain
itu, ibu bapa juga digalakkan turut terlibat dalam kontrak ini. Misalnya murid
akan membuat kontrak formal dengan guru besar. Dengan ini, ia dapat menyakinkan
murid berkenaan bahawa dia akan dikenakan tindakan yang berat sekiranya
melakukan kesalahan sebagaimana perjanjian yang telah dibuat.
Berikut merupakan contoh kontrak secara bertulis di antara guru dengan murid.
Contoh Kontrak Secara Bertulis
Tarikh:
____________
KONTRAK
Ini
adalah satu perjanjian antara _________________ (Nama murid) dan
_________________. (Nama guru) Kontrak ini bermula pada ____________ (tarikh)
dan berakhir pada ____________. (tarikh) Ia akan disemak semula pada
____________. (tarikh)
Syarat-syarat kontrak adalah
seperti berikut:
Murid
akan ___________________________________________________
_____________________________________________________________
Guru
akan ____________________________________________________
_____________________________________________________________
Sekiranya murid berjaya memenuhi
syarat-syarat kontrak seperti disenaraikan di atas, dia akan menerima
ganjaran yang dipersetujui. Akan tetapi, sekirannya dia gagal untuk berbuat
demikian, ganjaran akan ditarik balik.
Tandatangan
murid : _______________
Tandatangan guru : _______________
|
Kelebihan
dalam kontrak secara lisan dan bertulis ini adalah murid yang berkenaan akan
memainkan peranan yang aktif dalam jenis dan kuantiti tugas yang perlu
dilakukannya. Dengan itu, murid
berkenaan akan memupuk sikap yang bertanggungjawab ke atas tugasan yang
dikehendakinya lakukan. Selain itu, data tersebut yang dikumpulkan oleh guru boleh
digunakan untuk merancang program, hasil pembelajaran dan matlamat perkembangan
yang selaras dengan murid berkenaan.
Token
Ekonomi
Sistem token
ekonomi merupakan satu bentuk menggunakan pendekatan peneguhan tingkah
laku positif yang mudah dilaksanakan di sekolah terutamanya di prasekolah.
Dengan menggunakan sistem token ekonomi ini, tingkah laku positif murid-murid
akan dipertingkatkan. Setiap kali murid berkenaan berkelakuan baik atau menunjukkan
tingkah laku positif, maka dia akan mendapat ganjaran seperti bintang, pelekat,
gambar, setem dan lain-lain Sekirannya murid berjaya mendapat jumlah token
tertentu, maka token-token tersebut boleh ditebus untuk sesuatu hadiah atau pun
sesuatu aktiviti yang digemarinya.
Secara
tidak langsung, tingkah laku positif murid berkenaan akan diperkukuhkan lagi
sekiranya guru memberitahunya bahawa kenapa dia yang layak mendapatkan
token-token tersebut. Tindakan ini akan memotivasikan lagi murid berkenaan
untuk menunjukkan tingkah laku yang positif. Antara item-item yang disyorkan
sebagai token ekonomi ialah:-
-
Bintang
-
Smiley
-
Setem
-
Pelekat dan sebagainya
Item-item
yang tersenarai di atas boleh ditampal ke atas kertas, kad rekod, atau carta.
Sistem ekonomi token ini berkesan atas dua sebab. Pertama, ia tidak menekankan
unsur persaingan dengan murid-murid lain. Kedua, menu ganjaran merupakan
ransangan yang menarik dan dikejar-kejar oleh muid secara individu. Jadual 2 di
bawah menunjukkan respons untuk memperoleh tokens dan contoh menu ganjaran
untuk menebus nilai tokens dalam membentuk tingkah laku pembelajaran:
Jadual
2: Respons untuk memperoleh tokens
Respons
untuk memperoleh tokens
|
||
Respons
|
Kriteria
|
Bil.
tokens
|
Membaca
|
1 jam
|
1
|
Membaca
|
1 ½ jam
|
2
|
Mengarang
|
100 perkataan
|
1
|
Mengarang
|
150 perkataan
|
3
|
Tugasan
|
1
|
2
|
Tugasan
|
2
|
4
|
Contoh menu ganjaran:
Ganjaran
|
Masa
|
Bil. token
|
Masa
lapang
|
10 minit
|
20
|
Menonton
television
|
30 minit
|
45
|
Membaca
buku cerita
|
5 minit
|
15
|
Mendengar
CD
|
10 minit
|
20
|
Kedudukan
pertama dalam barisan ke kantin
|
2 hari
|
35
|
Implikasi
Modifikasi Tingkah Laku Terhadap P&P
Guru perlu kreatif dalam melaksanakan strategi dan
menggunakan kaedah yang berkesan utuk meransang murid-murid supaya mereka
berminat dalam aktiviti pembelajaran mereka. Dengan menggunakan strategi
pengurusan yang baik, maka ia akan membantu dalam kelancaran proses pengajaran
dan pembelajaran.
Oleh
itu, modifikasi tingkah laku terhadap proses pengajaran dan pembelajaran
memainkan peranan yang amat penting dalam pembentukan tingkah laku pembelajaran
yang diingini oleh guru di dalam bilik darjah. Pemberian ganjaran yang setimpal
dengan tingkah laku murid berkenaan adalah lebih efektif jika berbanding dengan
mengenakan hukuman atau dendaan ke atas murid berkenaan kerana tingkah laku
yang tidak diingini. Dengan memberikan ganjaran yang setimpal dengan tingkah
laku positifnya, ini akan memotivasikan mereka secara instrintik dan
mengukuhkan lagi tingkah laku positif tersebut.
Dengan
implikasi modifikasi tingkah laku dalam proses pengajaran dan pembelajaran, ia
akan dapat meningkatkan pencapaian akademik, kompetensi sosial dan iklim
sekolah yang kondusif. Murid-murid bermasalah turut dapat seiringan dengan
murid lain. Selain itu, ia dapat membantu murid-murid mengubah tingkah laku dan
seterusnya melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Dengan itu, ia akan menolong menukar persekitaran sekolah dengan menggantikan
tingkah laku negatif kepada positif. Implikasi modifikasi tingkah laku ini juga
dapat meningkatkan penglibatan dan peningkatan intrinsik murid-murid di dalam
aktiviti kelas.
Misalnya,
guru memuji murid berkenaan apabila dia berjaya menyiapkan soalannya dalam masa
yang diberikan. Dengan itu, murid berkenaan berasa sendiri dihargai oleh guru
dan ini akan memotivasikan intrinsik untuk menyiapkan soalan yang seterusnya
supaya mendapatkan lagi pujian daripada guru. Dengan secara tidak langsung, ini
akan menimbulkan sifat percaya-mempercayai antara guru dan murid serta memupuk
hubungan yang baik berasakan kerjasama.
Di
sini, guru-guru boleh mendapati bahawa kebanyakan murid mahu disukai dan merasa
seronok apabila gurunya menyedari tingkah laku positif mereka. Guru boleh
berbincang dengan murid berkenaan tentang tingkah laku yang tidak diingininya
dan sebab akibat atau kesan daripadanya. Dengan itu, murid berkenaan akan
fahami apakah yang menyebabkan gurunya suka tentang dirinya sekiranya dia
berbuat demikian. Oleh yang demikian, lebih baik guru memberikan ganjaran
sebaik sahaja mereka menunjukkan tingkah laku yang baik supaya mereka dapat
bermotivasi secara intrinsik untuk mengukuhkan lagi tingkah laku positif itu.
Dengan sedemikian, wujudlah suasana bilik darjah yang positif dan menggalakkan.
Rujukan
•
Teknik-teknik modifikasi
tingkah laku. (n.d.). Retrieved 17 July 2012 from --
• Teknik
modifikasi tingkah laku. (n.d.). Retrieved f 13 July 2012 rom
• Pengurusan
tingkah laku, Retrieved 20 July 2012 from
• Song
Sang , M. (January 2011). Bimbingan dan kaunselling kanak- kanak. -
(2 ed.). Puchong, Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
DOI:
www.penerbitan-multimedia.com
• Lean
Keow, C. (2009). Pengurusan bilik darjah dan
tingkah
laku.
Shah Alam, Selangor: Kumpulan Budiman
Sdn Bhd.
•
Mok S.S. (2008). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI
(Sekolah Rendah:
Komponen 1 & 2)
Psikologi Pendidikan & Pedagogi, Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
maklumat yg sgt terperinci...tenkiu.. :)
ReplyDeleteIf you're trying hard to lose fat then you certainly need to try this totally brand new custom keto meal plan.
ReplyDeleteTo produce this keto diet service, licensed nutritionists, fitness trainers, and professional cooks united to provide keto meal plans that are useful, convenient, economically-efficient, and satisfying.
From their grand opening in early 2019, hundreds of people have already remodeled their figure and well-being with the benefits a proper keto meal plan can offer.
Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover eight scientifically-proven ones provided by the keto meal plan.